‘Storytelling’ ofwel ‘verhalend schrijven’ is niet nieuw, maar wel actueel. Dat betekent niet dat je al je boodschappen ineens in de verhalende vorm moet gieten, maar je moet wel een vertelbaar verhaal hébben. Want zo’n verhaal geeft een gezicht en biedt context. Niet alleen aan je klanten, maar ook aan je medewerkers. Een verhaal blijft bovendien beter hangen en wekt meer enthousiasme dan een zakelijke opsomming.
Wat is het verhaal van jouw bedrijf? Hoe breng je dit boeiend en hoe gebruik je het als basis voor al je communicatie? Dat zet ik als ervaren verhalenverteller graag, samen met jou, op een rij.
Eerst gaan we op zoek naar de essentie van je verhaal. Waar staat je bedrijf voor? Waar kom je vandaan? Wat heb je te bieden en waar wil je met je klanten naartoe? Welke eigenschappen en waarden passen bij je merk, je mensen, je bedrijf en waarom? Als je deze zaken duidelijk hebt kun je het hele verhaal vastleggen. Waarna je er steeds opnieuw uit kunt putten voor allerlei communicatiedoeleinden. Van het ‘mission statement’ op je website tot een grappige of ontroerende YouTube-video.
Je verhaal wordt pas echt meeslepend als er een spanningsboog in zit en een voor de lezer begrijpelijk doel. Emoties zijn toegestaan en zintuigen mogen op scherp. Lastig? Als scriptschrijver én auteur van een aantal kinderboeken (genre avontuur en mysterie) help ik je graag met het hele proces.
Heb je je verhaal klaar? Dan kun je dit, of elementen daaruit, steeds gebruiken in je marketingcampagnes, wervingscampagnes en contacten met de media.